• Å medvirke når barnevernet undersøker. En studie av barn og foreldres medvirkning i barnevernets undersøkelsesarbeid 

      Havnen, Karen J Skaale; Christiansen, Øivin; Ljones, Eirinn Hesvik; Lauritzen, Camilla; Paulsen, Veronika; Jarlby, Frederikke; Vis, Svein Arild (Research report; Forskningsrapport, 2020-04)
      Dette er den femte delrapporten fra prosjektet «Barnevernets undersøkelsesarbeid – fra bekymring til beslutning». Denne delrapporten dreier seg om barn og foreldres medvirkning i barnevernets undersøkelsesarbeid. Problemstillingene belyses ved hjelp av kvantitative og kvalitative data fra 1123 undersøkelsessaker, samt intervjuer med barn, foreldre og kontaktpersoner i 12 saker. Intervjuene følger ...
    • Ettervern - en god overgang til voksenlivet? : Helhetlig oppfølging av ungdom med barnevernerfaring 

      Paulsen, Veronika; Wendelborg, Christian; Riise, Anne; Berg, Berit; Tøssebro, Jan; Caspersen, Joakim (Research report; Forskningsrapport, 2020-05)
      ​Denne rapporten oppsummerer funnene fra prosjektet «Ettervern – en god overgang til voksenlivet?» som NTNU Samfunnsforskning og UiT har gjennomført på oppdrag fra Bufdir i perioden 2014-2020. Prosjektet er gjennomført av Veronika Paulsen, Christian Wendelborg, Berit Berg, Jan Tøssebro og Joakim Caspersen ved NTNU Samfunnsforskning, og Anne Riise ved UiT. ​Prosjektet har som målsetting å belyse ...
    • Facilitating Participation for Youths in Child Welfare Services in Transition to Adulthood: Practice between Formalities and Empowerment 

      Riise, Anne; Paulsen, Veronika (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-04-21)
      This article examines social workers’ perceptions of youths’ participation and how their perceptions influence their practice towards youths in aftercare. The article is based on qualitative interviews with 38 social workers in child welfare services (CWS) and collaborative welfare services. The interviews were analysed using a hermeneutic approach. We identified two practices with different objectives: ...